افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان با مصرف برخی از اسیدهای چرب

 14 سپتامبر 2016- اسیدهای چرب امگا-3 به طورمعمول به دلیل خواص درمانی آنها مورد تمجید قرار می‌گیرند، حال یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است که مصرف انواع خاصی از اسیدهای چرب امگا-3 و برخی دیگر از اسیدهای چرب خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در زنان افزایش می‌دهد. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Diabetologia منتشر گردید و همچنین اخیراً در مجمع عمومی انجمن اروپایی مطالعات دیابت (EASD) در مونیخ ارائه شد.

 اسیدهای چرب امگا-3، اسیدهای چرب با چند پیوند غیر اشباع (PUFAs) هستند که به سه شکل اصلی: آلفا لینولنیک اسید(ALA)، ایکوزا پنتانوئیک اسید(EPA) و اسید دکوزا هگزانوئیک (DHA) یافت می‌شوند.

ALAدر روغن سبزیجات از جمله روغن کانولا و سویا یافت می شود درحالیکه EPAو DHAدر ماهی های چرب از جمله: سالمون، قزل آلا، ماهی تن و صدف‌ها یافت می گردند.

 DPAیا Docosapentaenoic acid نوع دیگری از اسیدهای چرب امگا-3 است که در ماهی‌های چرب و برخی انواع گوشت قرمز موجود است و خواص سلامت آن بخوبی شناخته نشده است. اسیدهای چرب امگا -3 ، همچنین بصورت ساپلیمنت‌های خوراکی موجود هستند. به گفته‌ی موسسه‌ی ملی بهداشت حدود 18.8میلیون بزرگسال و 664 هزار کودک در آمریکا از ساپلیمنت‌های امگا-3 در 30 روز گذشته استفاده کرده‌اند. نه تنها اسیدهای چرب امگا 3 برای عملکرد صحیح بدن از جمله فعالیت ماهیچه‌ای، لخته شدن خون، هضم و تولید مثل ضروری هستند، بلکه دارای فواید دیگری نیز می‌باشند، برای مثال در مطالعه ‌ای مشخص گردید مصرف اسیدهای چرب امگا-3 در بهبود آسیب‌های قلبی و بهبود عملکرد قلب پس ازحمله‌ی قلبی مفید می باشند. درمقاله‌ ای دیگر عنوان شده است که مصرف اسیدهای چرب امگا -3 با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد.

با این حال دکتر Fagherazziوهمکارانش می‌گویند: اثرات اسیدهای چرب امگا-3 و سایر اسیدهای چرب همچنان مورد بحث و اختلاف نظر است، در برخی از مطالعات عنوان شده است که مصرف این گونه از اسیدهای چرب سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود، درحالیکه در برخی از مطالعات اثر عکس آن گزارش شده است.

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به میزان 26 درصد با مصرف مقادیر زیاد اسیدهای چرب امگا 3

 دکتر Fagherazziوهمکارانش با هدف کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تأثیر مصرف اسیدهای چرب بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، اطلاعات 71334 زن شرکت کننده در مطالعه‌ی کوهورت E3Nدر فرانسه را آنالیز نمودند. آنها با استفاده از پرسشنامه‌های غذایی میزان مصرف اسیدهای چرب را در این افراد در ابتدای تحقیق درسال 1993 بررسی کردند. سپس در طول 14 سال پیگیری بطور متوسط ، اطلاعات ابتلا به دیابت این افراد را، از طریق پرسشنامه‌ها و بر اساس داروهای تجویز شده گردآوری نمودند.

 با استفاده از مدل سازی کامپیوتری، محققان تأثیر مصرف اسیدهای چرب را بر خطر ابتلا زنان به دیابت نوع 2  برآورد کردند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی که میزان مصرف اسیدهای چرب امگا-3 آنها در 33 درصد حداکثر قرار داشت(حداقل 1.6گرم اسید چرب امگا-3 در روز مصرف می‌کردند) نسبت به زنانی که میزان مصرف اسیدهای چرب امگا-3 آنها در 33 درصد حداقل قرار داشت(کمتر از 1.3گرم اسید چرب امگا-3 در روز استفاده کردند)، 26 درصد بالاتربود.

سپس دانشمندان افراد شرکت کننده را بر اساس نمایه‌ی توده‌ی بدنی به دو گروه تقسیم نمودند: افرادی با BMIبالاتر از 25kg/m2(دارای اضافه وزن) وافرادی با BMI  کمتر از 25 کیلوگرم بر متر مربع.

 محققان دریافتند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای زنان فاقد اضافه وزن که از نظر میزان مصرف کلی اسیدهای چرب در یک سوم حداکثر قرار داشتند( بیش از 15.3گرم اسید چرب در روز مصرف می‌کردند) در مقایسه با زنانی که در یک سوم حداقل استفاده از اسیدهای چرب قرار داشتند (کمتر از 12 گرم اسید چرب در روز مصرف می‌کردند)، 22 درصد بالاتر است.

 بررسی میزان مصرف اسیدهای چرب امگا -3 در هر دو گروه نشان داد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای زنان دارای اضافه وزن در گروه 33 درصد حداکثر مصرف اسیدهای چرب امگا-3 ، 19 درصد بالاتر است در حالیکه برای زنان فاقد اضافه وزن این خطر در مقایسه با  زنانی که مصرف اسیدهای چرب امگا-3 آنها در 33 درصد حداقل قرار می ‌گیرد، 38 درصد بالاتر می‌باشد.

ارتباط مصرف DPAو آراشیدونیک اسید با خطر ابتلا به دیابت

درمرحله‌ی بعد محققان خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را با مصرف انواع خاصی از اسیدهای چرب بررسی کردند، آنها دریافتند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان دارای اضافه وزن که در یک سوم حداکثر مصرف DPAقرار می گرفتند، در مقایسه با زنانی که میزان مصرف اسید چرب DPAآنها در یک سوم حداقل بود، 54 درصد بالاتر است و چنانچه دارای اضافه وزن نباشند، خطر ابتلا آنها به دیابت نوع 2 در مقایسه با گروهی که حداقل مصرف DPAرا داشتند، 45 درصد افزایش می‌یابد.

در میان زنان دارای اضافه وزن، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای زنانی که میزان مصرف ALAآنها در 33 درصد بالایی بود(بیش از 1.14گرم روزانه)، درمقایسه با زنانی که مصرف ALAآنها در 33 درصد حداقل قرار داشت (0.19گرم روزانه) 17 درصد بالاتر بود.

در ارزیابی اثرات اسیدهای چرب امگا-3 (موجود در روغن‌های گیاهی) محققان دریافتند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای زنان فاقد اضافه وزن که مصرف اسیدآراشیدونیک آنها در یک سوم بالایی قرار داشت(بیش از 0.25گرم روزانه) در مقایسه با افرادیکه میزان مصرف اسیدآراشیدونیک آنها دریک سوم پائینی قرار داشت، 50 درصد بالاتر است. در حالیکه برای زنان دارای اضافه وزن در این گروه این خطر تا 74 درصد افزایش می‌یابد. پس از در نظر گرفتن تعدادی از عوامل مخدوش کننده- شامل منابع غذایی اسیدهای چرب- محققان دریافتند که ارتباطی بین مصرف زیاد DPAو اسید آراشیدونیک با افزایش خطر ابتلا به دیابت وجود دارد.

منابع اصلی غذایی برای اسیدهای چرب DPAو اسید آراشیدونیک گوشت وغذاهای دریایی است، محققان اعلام کردند: به نظر می‌رسد اسیدهای چرب با چندین پیوند اشباع نشده‌(PUFA) دارای اثرات مختلفی بر میزان خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، مصرف زیاد docosapentaenoic acid  و اسید آراشیدونیک ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2  را افزایش دهد.

محققان افزودند: ما لزوماً حذف مصرف این مواد از رژیم غذایی افراد را توصیه نمی‌کنیم اما شاید کاهش مصرف گوشت - که اغلب بیش از مقدار مورد نیاز، مصرف می شود- مفید باشد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/312897.php

 

 را